Magazine Logo

Ouder zijn van andermans kind

Herman Baartman

Ouderschapskennis

Bij 'ouders' denken we aan gewone ouders - de biologische, de echte - en aan al die stief-en-zo ouders, de niet echte dus, en aan goede en slechte. Daarnaast zijn er al die anderen die meehelpen kinderen groot te brengen: de professionals, zoals crèchemedewerkers, verpleegkundigen, leerkrachten en groepsleiders. Zonder ouder te zijn doen ook zij typisch ouderlijke dingen. Maar wat zijn dat eigenlijk, ouderlijke dingen? Wat maakt dat we de een die ouderlijke dingen doet wel een ouder noemen en de ander niet? Wat onderscheidt hen? En wat onderscheidt echte ouders van niet- echte ouders, waarin verschilt gewoon ouderschap van bijzonder ouderschap? Een tijdschrift over 'Ouderschapskennis'zou dat moeten kunnen verduidelijken. Ik nam me voor om daar een poging toe te doen, liefst met een overzichtelijk schema. Maar gemakkelijk was dat niet: de werkelijkheid van 'ouderschap' is zo gevarieerd en zo complex, dat elk schema wringt. In deze poging staat de vraag centraal waarin bijzonder ouderschap - het ouder zijn van andermans kind - zich onderscheidt van gewoon ouderschap. Daarbij concentreer ik me op stiefouders, pleegouders en adoptieouders. Om de rest van dit artikel te lezen dient u zich in te loggen of te registreren.

WTA

WTA (Het Wetenschappelijk Tijdschrift voor Autisme) is een peerreviewed tijdschrift met als doelstelling het bevorderen van de verspreiding van wetenschappelijk gefundeerde kennis over het spectrum van autismestoornissen in het Nederlands taalgebied. De verbreding van het wetenschappelijk fundament is gericht op de verbetering van de positie van mensen met autisme in de samenleving in de meest brede zin van het woord.

Naar de website.



Ouderschapskennis

Ouderschapskennis, voor opvoedondersteuners en ouderbegeleiders, is een tijdschrift voor de studie van ouderschap en ouderschapsproblematiek. De redactie van Ouderschapskennis weet uit ervaring wat de dagelijkse dilemma’s op de werkvloer van ouders, ouderbegeleiders en opvoedondersteuners zijn.

Naar de website



Waardenwerk

Tijdschrift Waardenwerk richt zich op het onderzoeken en ondersteunen van werken aan waarden op drie, onderling samenhangende niveaus: het niveau van de persoonlijke bestaansethiek, het niveau van werk en professioneel handelen en het niveau van organiseren en besturen.

Naar de website



Participatie en Herstel

‘Participatie en Herstel’ is een voortzetting van het Tijdschrift voor Rehabilitatie en Herstel. Het richt zich op ondersteuning van maatschappelijk herstel, sociale inclusie en het tegengaan van maatschappelijke uitsluiting van mensen met een verslaving of met forensische problematiek.


Naar de website